יום שישי, 10 בפברואר 2017

הדרכת נהיגה DriveLogic

- "אוקיי תמרור, עץ, ברקס חזק,קלאצ', רביעי, מאצ',קלאצ', שלישי, מאצ', שחרר - שיא אייפקס - תן בבבבבווווווווווו!!!"
*נשאב למושב*
- "שיט חבל שאביאל לא פה"

אבל רגע אני קופץ

מתעורר מתוך חלום על נהיגה - כן אני יודע שזה נשמע נדוש אבל כנראה הציפייה עשתה את שלה - השעה 0530 אבל אני ער כבר בציף הראשון של השעון המעורר. אוכל ארוחת בוקר, ממלא דלי במים חמים שנשארו מהמקלחת של אתמול (כאילו, בדוד, לא מים משומשים כמו שהחתול שלי אוהב לשתות) ויוצא החוצה.

קרררר בחוץ, הדלי מעלה אדים ואני מתחיל בשטיפה בנוהל זריז - הרכב כבר חודש לא עבר פינוק והגיעו מים עד נפש, ועכשיו הם יגיעו עם סבון גם לחולייטה. רציתי לשטוף אותה ערב קודם אבל הייתה לי גרסא לשחרר והגעתי הביתה כבר בחושך, כל הזין.

Totally worth it though
בודק שמן, נוזל קירור, אויר בצמיגים - ויוצא לנס הרים. הנסיעה ארוכה אבל הבנתי שהיא שווה את זה.

תכלס? באתי עם ציפיות גבוהות,
אבל יצאתי מופתע,
לטובה.

"מאמי מה אתה רוצה ליומולדת?"

הבעיה ככל שגדלים (הכנס first_world_problem_mem כאן) היא שנהיה יותר ויותר קשה למצוא מתנה ליום ההולדת. כשאני רוצה משהו אני בד"כ משיג אותו, ומעטים הם הדברים שהן דחיתי הלאה - והן מספיק זולים בשביל שיהיה ניתן לרכוש אותם בתאריך המיועד.

אבל הפעם דווקא באתי מוכן מראש - אני רוצה הדרכת נהיגה מתקדמת!

היא אמרה לי למצוא מדריך, ותכננתי לעשות זאת (באמת!) אבל דחיתי ודחיתי, וכשהיא שאלה שבת שעברה האם יש לי כבר מקום לשבת הבאה (יום ההולדת שלי יצא השנה בשבת) עניתי שכבר נטפל בזה במרץ - ואז ביום ראשון אני מקבל ליטרלי out of nowhere הודעה מאביאל עם הזמנה לשיעור.

איך אומרים היפנים - קרמה, נה?

קבענו לשישי, בדיוק יום אחד לפני שאני מסיים את השנה השלושים לחיי.

נחיתה

מגיע ל'בר בהר' בבר גיורא, ופוגש לראשונה את אביאל מ DriveLogic.

עשיתי בירורים לפני שהגעתי, מי שהכיר המליץ בחוזקה, ומהדברים הנסיון וההספק ששמעתי עליו ציפיתי לפגוש בנאדם מבוגר. בפועל אני יושב לקפה עם בחור צעיר באזור הגיל שלי +-, עם חיוך אמיתי ואוירה נינוחה.

מדברים קצת על שטויות, הוא שואל אותי על משכנתא ואני שואל אותו על הרינג - אין ספק שאחד מאיתנו סיפק חומר מעניין לשיחה, וגם הסיפורים על הנורבורגרינג היו בסדר …

קולטים פתאום שהזמן טס בלי ששמנו לב, מחזל"שים את הקפה וניגשים לרכב. אביאל סוקר את תנוחת הנהיגה שלי ונותן אינפוט טוב בנוגע לזווית המושב.

מתיישבים בג'ולייטה, אני מתניע אבל אביאל אומר לי שוואיה שוואיה, אתה יכול לדומם. מוציא דף ועט ומתחיל לעבור איתי על התאוריה שאני כבר מכיר, ועדיין מחדש המון. הוא לא חופר לחינם, מזהה כאשר הוא מדבר על נושא שאני בקיא בו וממשיך קדימה, מתעכב על נושאים שאני מכיר פחות. עקרונות, מבט, תכנון, משקל, מערכות, היגוי, סיטואציות, אייפקסים, קווים - הרבה חומר אבל מוגש בצורה יעילה.

מתניעים ויוצאים לדרך

אנחנו נתמקד בשני מקטעי דרך היום, לא ארוכים במיוחד אבל טכניים, 'נתפור' אותם הלוך-חזור וחוזר חלילה. ממושב הנוסע אביאל צופה במתרחש ונותן הערות ותיקונים. אני אוהב את הגישה שלו: הוא אינו מונחה-אגו ולא עוסק ב"התפזמות" או השקעה מיותרת בהוכחה כמה שהוא טוב/ מהיר/ מומחה/ מנוסה ושאר דרכי 'אוטופיילוט' (הבנתם? יענו עף על עצמו? לא משנה). הוא מתמקד בתכלס: נהיגה, נטו.

מראן לראן אני מרגיש שיפור, אני שם לב לשינוי באופן יחסית מיידי. הנהיגה נהיית עם הזמן לזורמת יותר, חלקה יותר. אנחנו לא נוסעים מהר באופן חריג, אבל הקצב הממוצע מטפס תודות לכך שהשונות במהירות בין תת-הסגמנטים מצטמצמת ככל שהזמן עובר. קרי: המהירות המקסימלית לא עולה (ואפילו להיפך) - בעוד שהמהירות הממוצעת מזנקת מעלה.

גם כשאביאל הדגים לי את הראנים בעצמו הגישה שלו ברמת השיח תורגמה יפה לנהיגה - הוא לא נוהג חזק מאוד, הוא לא מנסה להוכיח כלום, הוא פשוט נוהג חלק. ומהר, מאוד מאוד מהר.


מסיימים עם המקטע הראשון ויוצאים אל השני, כשאנחנו מגיעים אליו אני קולט שהולך להיות כיף:


המקטע הזה כולל הרבה שינויי גובה, והוא ממוקם בדרך צידית כך שאנחנו פוגשים מעט מאוד אנשים נוספים במהלך השעה (וחצי? לא יודע, הזמן עף) הקרובה. אביאל נוהג הלוך חזור את המקטע הראשון במהירות איטית, ע"מ שנכיר את כל הסיבובים והאתגרים שהכביש הזה מציע.

הנהיגה כאן הרבה יותר מהנה, העובדה שאין כמעט אנשים נוספים גורמת לקצב להשתפר, ובנוסף הפיתולים ושינויי הגובה בשילוב עם הכוח שלא חסר לתלתן גורמים לכל העסק להרגיש כמו רכבת הרים.

לקראת הסוף אביאל אומר שעכשיו אני צריך לצאת להלוך-חזור לבד, אני טוען שעדיף שהוא יהיה איתי ברכב אבל בשושו בשביל שלפחות יהיה פידבק בסוף - הוא בשלו: ל ב ד. זה נשמע לי פחות יעיל אבל הוא המדריך ואני סומך על שיקול הדעת שלו ויוצא לדרך.

מה אני אגיד? צדק.


אם אני מסתכל על הנהיגה שלי בהדרכה הזו כעל גרף, אזי שהמגמה היתה חיובית לאורך כל הזמן (שיפור מתמיד מראן לראן), אבל היו שתי נקודות בהן הרגשתי ממש קפיצה ('פונקציית מדרגה'): בראן לאחר הפידבק הראשוני של אביאל (נטרל מהר מאוד כמה הרגלים רעים שאני סוחב כבר שנים, בלי לשים לב) - ובראן האישי.

ללא 'רשת הבטחון' של המדריך, משהו משתנה. הראן שעשיתי לבד היה עד לאותה נקודת זמן הראן הכי טוב BY FAR. זה כאילו ספגתי הרבה מידע במהלך עשרות הראנים שעשינו עד כה, אבל רק כשנהגתי לבד הצלחתי להשתמש בו בצורה יעילה באופן רציף.

לאחר הראן-סולו עשינו עוד ראן יחד כאשר אביאל בשקט, וזה היה הראן הכי טוב שהיה בכל היום.

ההבדל בנהיגה שלי בין תחילת היום, וסופו, היה תהומי.

מה, כבר נגמר?

מסתכל על השעון - פאק, קבענו ל3 שעות, בפועל אנחנו כבר על אזור ה4, אבל וזה הרגיש כמו שעה, בלחץ.

חוזרים ל'בר בהר', מדוממים, ומקשקשים עוד קצת. דיברנו בדרך על '150 משכורות' וסיפרתי לו על כל מיני אנשים שלא הגיעו אף פעם להרצאה אבל מחזיקים כבר בדעה מגובשת על מה הולך שם ומה אני צריך לעשות אחרת. אחד המקרים שזכורים לי מאוד היה בחור שממש תקף אותי באופן אישי מכיוון שאני לא מעלה הרצאה ליוטיוב וזה מעצבן אותו (כן אציין שלאחר התכתבות איתי הוא חזר בו ואף התנצל), ואביאל שאל 'אבל למה באמת?'.

סיפרתי לו את הסיבות - לא הלאה אתכם כי זה לא קשור לנושא ואני כבר גם ככה חורג - אבל במהלך השיחה פתאום קלטתי את קווי הדמיון להדרכה שעברנו יחד היום:

ראיתי עשרות רבות של סרטוני הדרכת נהיגה, יש לי סימולטור נהיגה בבית והוא עובר שימוש שבועי, יצא לי לעשות כמה ימי מסלול והשתתפתי/ביצעתי כמה וכמה טיולי נהיגה בארץ ובארה"ב. אני אמנם רחוק מלהיות נהג-על אבל מצד שני יש לי קצת נסיון ואיני טאבולה ראסה -

ועם זאת, ברמה האפקטיבית, ה4 שעות עם אביאל היו הרבה הרבה יותר יעילות משעות רבות (רבות) של פעילויות אחרות שעשיתי, combined.

שם העסק של אביאל הוא כאמור DriveLogic, ואני מוכרח לומר שבחירת השם שלו משקפת מצוין את המציאות. במהלך כל ההדרכה התמקדנו בלוגיקה, טכניקה, נתונים, ניתוח - ולא במהירות, זמנים, ביצועים ולחיצות. בשבילי זה התאים כמו כפפה ליד שכן זה בדיוק מה שחיפשתי (וגם זו ה'שפה' שיותר קל לי להבין).


אפילוג

הרבה פעמים פותחים בפורומי רכב שרשורי "מה אתם מציעים לי לשפר ברכב", ותמיד יקפוץ המשתמש הזה שיגיד "עזוב שיפורים, השיפור הכי טוב זה בנהג - קח קורס נהיגה". אני זוכר שבפעם הראשונה שראיתי תגובה כזו חשבתי שזו תגובה לא קשורה, בנאדם שואל על צנרות וטורבו ותוכנה והנמכה מה אתה בא לו עכשיו עם יציאה על שיעור פרטי?

אבל אני, אני אדם של data, ואחרי שראיתי את התגובות האלו חוזרות על עצמן פעם אחר פעם הבנתי שכנראה יש דברים בגו. עכשיו אחרי השיעור הממוקד הזה אני יכול לומר בלב שלם -

אכן, עצה טובה.

כנראה שבשרשור הבא אני אצטרף לממליצים (:

במציאות אנחנו יותר מכוערים
במציאות יש יותר גוונים של צבע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה